Nieuws

Zelf melkprijs bepalen? Dat kan nu via Franse coöperatie ‘Wie is de baas’? (bron: vtm.be/gva.be)

Een nieuw online platform biedt consumenten de mogelijkheid zelf te beslissen over de verschillende criteria waaraan een product moet voldoen. Aan de hand van die criteria wordt de prijs bepaald. Het opzet van de Franse coöperatieve "Wie is de baas?/ La marque du consommateur " zwermt uit naar veertien andere landen, waaronder België. Het primeurproduct in ons land wordt een brik halfvolle melk. Supermarktketen Carrefour plant vanaf januari 2018 de melk te verkopen.

"Wie droomt er niet van om in de winkelrekken van de supermarkt producten terug te vinden die volledig overeenstemmen met zijn verwachtingen op het vlak van kwaliteit, ethiek, milieu-inspanningen en traceerbaarheid?", aldus het online-platform.

Het gaat om een coöperatie van landbouwers en consumenten die afspraken maken over hoe hun voedsel wordt gekweekt, hoe de dieren worden behandeld en hoeveel dat mag kosten. Zo kwamen in Frankrijk een groep landbouwers, negenduizend winkels en vierhonderdduizend consumenten overeen om melk die op de door hen afgesproken manier is geproduceerd te verkopen voor 99 cent per liter. De coöperant weet dus precies welke melk hij drinkt. In België hebben al tweehonderd landbouwers, melkproducent Inex, verpakkingsreus Tetrapak en supermarktketen Carrefour zich bereid verklaard om in zo’n coöperatie te stappen.

Vanaf midden januari zal de melk verdeeld worden via de 800 supermarktwinkels van Carrefour. "Meer en meer klanten vragen naar duurzamere producten. Met de melk van de coöperatieve vereniging komen we tegemoet aan hun vraag", aldus Baptiste van Outryve, directeur PR van Carrefour. De startprijs van een brik halfvolle melk van de coöperatieve bedraagt 0,64 euro per liter en loopt afhankelijk van de criteria op tot 1,06 euro. "Carrefour beslist niet over de prijs, ook niet over welk volgend product wordt gelanceerd. Het initiatief ligt bij de coöperatieve."  


Dit nieuwsbericht is verschenen op woensdag, 08 november 2017.