Nieuws

Nederlandse supermarktketen Coop groeit sneller dan de markt (bron: retaildetail.nl)

De multistakeholdercoöperatie Coop heeft er een sterk 2017 opzitten: met een omzetstijging van 5,3% groeit ze sneller dan het marktgemiddelde van 3,7%. De totale omzet van Coop kwam in 2017 uit op 1,177 miljard euro.

Het aantal supermarkten van de keten steeg van 258 naar 263. Daarbij werden 39 vestigingen ook in een volledig nieuw jasje gestoken. Dit jaar wordt er verder ingezet op de opening van nieuwe winkels en de uitbreiding van het stadsconcept Coop Vandaag.

Verhoogde naamsbekendheid – coöperatieve identiteit vermarkten?

“We kijken trots terug op 2017. Coop heeft opnieuw volop geïnvesteerd in bestaande en nieuwe winkels en met onze landelijke tv-campagne flink ingezet op de merk- en naamsbekendheid. Begin 2017 lanceerde Coop een tv-campagne waardoor Nederland kennis heeft gemaakt met de kracht van Coop: het vermogen om te kunnen samenwerken en daarmee als coöperatie het verschil te maken. Het leidde er toe dat de spontane naamsbekendheid van Coop verdrievoudigde.

Investeringen die resultaat opleverden in omzetgroei door zowel een toename in klantbezoeken alsook een hogere besteding per kassabon. De uitbreiding van de online activiteiten heeft geresulteerd in een ruimere dekking voor thuisbezorging waarvan steeds meer klanten gebruik maken”, aldus financieel directeur Herco Boer.

“In 2018 gaan we ook door met onze mediacampagne. Deze wordt nog verder toegespitst op onze coöperatieve identiteit”, besluit Boer.

Coop Nederland U.A. is een coöperatieve organisatie met klanten en supermarktondernemers als de 700.000 leden.

Dit nieuwsbericht is verschenen op vrijdag, 05 januari 2018.