Nieuws

De lezer als eigenaar: waarom Britse magazines zich omvormen tot coöperaties (bron: svdj.nl)

Geboren uit noodzaak, maar inmiddels een bewezen succesmodel: Britse onafhankelijke media verkopen zichzelf aan hun lezers. Door zich om te vormen tot coöperaties halen ze tonnen investeringsgeld binnen om een doorstart te maken.

Net als veel kleine niche-tijdschriften kampte het Londense magazine Positive News begin 2015 met teruglopende abonnee-aantallen. Het blad was meer dan 20 jaar geleden begonnen als het eerste papieren medium voor constructieve journalistiek. Duizenden abonnees waren bereid geweest te betalen voor deze nieuwe, oplossingsgerichte vertelvorm, maar de opkomst van het internet bracht het printmodel in gevaar. Als er niets zou gebeuren, zou het blad failliet gaan. De website werd druk bezocht, maar de hamvraag bleef: hoe kon het blad bezoekersaantallen omzetten in inkomsten?

Het antwoord bleek even eenvoudig als doeltreffend: door het bedrijf in handen te geven van de achterban. Onder het motto ‘Own The Media’ startte Positive News in juni 2015 een crowdfundingscampagne met een twist: bestaande en nieuwe lezers werden niet gevraagd om geld te doneren, maar om aandelen in de publicatie te kopen.

Media-experts zien een wereldwijde trend in door het publiek gesteunde journalistiek. Waar veel media, zoals The Guardian, de laatste jaren naast abonnementen ook lidmaatschappen zijn gaan aanbieden, gaan de nichepublicaties een stap verder.Door lezers en soms ook journalisten en freelancers eigenaar te maken, veranderen ze hun bedrijfsvorm in een coöperatie.

De grootste uitdaging nu is om die duizenden nieuwe eigenaren – uit 42 landen -ook daadwerkelijk te betrekken bij het runnen van de onderneming.

 


Dit nieuwsbericht is verschenen op vrijdag, 02 februari 2018.