Coop Tour Quebec - International Summit of Cooperatives - Oktober 2014

Drieduizend deelnemers uit 93 landen verbonden door hun ondernemingsdoel: goede dienstverlening aan de leden van hun coöperaties.

"Als ik wist dat het zo inspirerend en leerrijk was, dan had ik meerdere bestuurders van onze coöperatie meegebracht"

dixit Guido Veys, voorzitter van Milcobel en een van onze twaalf deelnemers van de Coop Tour naar Québec. Twaalf mensen die een ticket beet hadden om naar de hoogmis van en voor de coöperatieve ondernemers te gaan: de International Summit of Cooperatives in Québec. Drieduizend deelnemers uit 93 landen ontmoetten elkaar begin oktober. Om te genieten van vier dagen vol inspirerende ontmoetingen, workshops en onderzoekpresentaties. De hoofdthema's waren de ontwikkeling van het coöperatieve ondernemingsmodel, (bedrijfs)economische aspecten, voedselveiligheid, tewerkstelling en toegang tot gezondheidszorg. Te veel om mee te geven, maar enkele opvallende coöperaties, onderzoeksresultaten, verhalen en quotes willen we u toch niet onthouden.

Coöperatieve bank Desjardins 'Logique de service in plaats van logique de profit'

Dat deze Summit, een piekfijne organisatie van Desjardins en ICA, in Québec plaatsvond is geen toeval: Québec is immers de uitvalbasis van Desjardins (volgens accent Québecois: [Dèdjardeeein]) een coöperatieve financiële groep met zes miljoen leden-klanten. De derde meest solvabele bank ter wereld waar men werkt volgens 'logique de service' in plaats van 'logique de profit'. Getuige daarvan onder meer het feit dat het coöperatieve principe 'restorno' nog altijd wordt toegepast in deze coöperatieve bank. Alphonse

Desjardins was een grote inspirator, die er voor zorgde dat de bank in 1900 werd opgericht en dat er heel wat coöperaties zijn in de regio Québec . Wat gedacht van een coöperatieve bar, studentencoöperaties, een coöperatie van taxibestuurders, wooncoöperaties waar de huurprijs 40 % lager ligt en misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende: een coöperatieve begrafenisonderneming...

IMG_5698_web.jpg












Monique F. Leroux, CEO van Desjardins en geëngageerde gastvrouw van de Summit

Een coöperatieve begrafenisonderneming, allesbehalve een doodsaaie bedoening

De Summit begon pas op maandag 6 oktober. Dus kregen we met deze Coop Tour de kans om op zondag kennis te maken met enkele coöperaties in Québec. 'La Coopérative funéraire des Deux Rives' was voor velen een heel interessant bezoek. Je krijgt niet elke dag de kans om te bekijken – en zelfs te ruiken– hoe mensen worden 'verzorgd' voor ze begraven worden en het coöperatieve ondernemingsmodel is er heel sterk uitgewerkt. Dienstverlening aan de leden, dat is de slagzin van deze onderneming. Iedereen wordt ooit begraven, maar niet iedereen wil dat op dezelfde manier. Differentiatie tussen de leden-klanten in hun wensen kan zeker, ook in een coöperatie van 30.000 leden die 1550 begrafenissen per jaar verzorgt. En werken op maat en volgens de behoeften van elk individueel klant-lid, dat hoeft niet meer te kosten. Zelfs niet in een coöperatie, een onderneming die inherent aan zijn model al enkele kosten meer heeft dan een andere onderneming (bijv. communicatie en inspraak met de leden). Het beste bewijs daarvan:de kosten van een begrafenis zijn in de stad Québec, waar coöperatieve begrafenisondernemingen een marktaandeel hebben van 40 % en een duidelijke prijszetter zijn, met 20 tot 30 % gedaald.

IMG_5628_web.jpg











Bij internationaal survey-onderzoek bij leden van een coöperatie, bleek 78 % geen coöperatie te kunnen noemen …

Het programma van de Summit zelf bestond uit verschillende lezingen waaronder een heel inspirerende van Nobelprijswinnaar Economie Robert Shiller over 'the good society' en 'het disruptieve karakter van financiering heden ten dage', workshops, en zeker ook enkele interessante onderzoeken, zoals:

Hoe ga ja als coöperatie om met externe financiering?

Welke tools en praktijken kan je gebruiken zonder dat je aandeelhouderswaarde gaat doorwegen op je ledenwaarde of dat je de zeggenschap van je leden kan vrijwaren?

Hoe gebruik je je coöperatieve identiteit in je communicatie? Uit onderzoek blijkt dat er een grote dualiteit bestaat tussen grote en kleine coöperaties: kleine coöperaties hebben de perceptie mee dat ze democratisch en engagement-gedreven zijn, grote niet.Maar er is veel werk aan de winkel: bij internationaal survey-onderzoek bij leden van een coöperatie, bleek 78 % geen coöperatie te kunnen noemen. In de marge van de Summit organiseerde men ook een coöperatieve communicatiewedstrijd: Top Coop Contest. Een van de winnaars werd de Finse coöperatieve bank, OP-Pohjola, met hun filmpje 'Born to be owned by customers'. Hierin wordt de essentie van een coöperatie onmiddellijk duidelijk.

Het wetenschappelijke bewijs dat er een sterke correlatie bestaat tussen het marktaandeel van coöperaties en welvaart binnen een natie leverde het onderzoek 'Measuring the Size and Scope of the Cooperative Economy: Results of the 2014 Global Census on Co-operatives' van Dave Grace & Associates.

Een overzichtje en de bevindingen van alle internationale studies die exclusief werden gepresenteerd op de Summit vind je op www.intlsummit.com.

250 miljoen mensen verdienen hun brood in een coöperatie

Dat 250 miljoen mensen hun inkomen verdienen in een coöperatie, bleek uit een studie van the International Organisation of Industrial and Service Cooperatives (CICOPA), voorgesteld door Bruno Roelants, de secretaris-generaal. Tot dan circuleerde steeds het cijfer van 100 miljoen, maar het blijken er dus veel meer te zijn.

15,6 miljoen mensen zijn werknemer in een coöperatie

10,8 miljoen mensen zijn werknemer-lid (= vennoot/aandeelhouder) in hun coöperatieve onderneming

224 miljoen mensen in allerlei sectoren zijn producent-lid : land- en tuinbouwers, visser, taxibestuurders, dokters etc.

Volgens het Global Report on Cooperatives and Employment betekenen deze 250 miljoen jobs 12 % meer dan deze die alle multinationals over de heel wereld genereren. 12 % van de werknemers in de G20 werken in coöperaties.

Sterke correlatie tussen coöperatieve systeem en welvaart

Onmogelijk om de vele rijke theorieën en weetjes mee te geven, nog enkele wist-je-datjes en interessante quotes.

In India is er een coöperatie van 3 miljoen melkveeboeren met soms maar 1 of 2 koeien die er dankzij een sterke coöperatieve structuur toch in slaagt om de beperkte hoeveelheden per boer op te halen en te verwerken ( http://www.amul.com/m/about-us)

4 op de 10 Canadezen zijn lid van minstens 1 coöperatie.

Uit Canadees onderzoek blijkt dat de kans dat coöperaties 5 jaar na oprichting niet failliet zijn 3 maal hoger ligt dan reguliere bedrijven.

Robert Shiller (Nobelprijswinnaar Economie): "Finance is about achieving your goals, not about making money".

Peter H. Diamandis: "Binnen 10 jaar bestaat 40 % van de ondernemingen niet meer door de disruptieve technologische ontwikkelingen. Coöperaties, innoveer!"

Dame Pauline Green: "Coöperaties spreken graag goed over zichtzelf tegen elkaar, maar we moeten dat juist tegen andere, niet-coöperatieve ondernemingen, vertellen".

Wil je nog meer weten? The Co-operative News maakte van elk dag een uitgebreid verslag:

Onze twaalf deelnemers kwamen uit verschillende sectoren: land -en tuinbouw, sociale economie, zorg etc. Het was dan ook bijzonder verrijkend dat zij elk door hun eigen bril de dag vol ervaringen bekeken en deze met elkaar uitwisselden, hetzij tussen pot en pint in een leuk bruin café, hetzij op een chique galadiner vol Canadees spektakel georganiseerd door de Summit. Binnen twee jaar zijn we er opnieuw bij!

Coöperaties moeten hun identiteit meer uitspelen: La Coop Unicoop, een agrarische coöperatie in Québec, werkt hier hard aan.


Praktische informatie

Dit event gaat door op zaterdag, 04 oktober om 00.00u en eindigt op zaterdag, 11 oktober om 00.00u.


Downloads

Foto's
Deel dit event