Research

Coöperatief lidmaatschap en loyauteit

In deze zevende e-note gaat Caroline Gijselinckx (Cera Steunpunt Coöperatief Ondernemen, HIVA – K.U.Leuven) dieper in op het belang van de leden in een coöperatie voor de coöperatie. In een coöperatie staan de leden centraal. De coöperatie bestaat maar bij de gratie van de leden en moet in de eerste plaats de behoeften van de leden lenigen. Precies dit lidmaatschap, dat in een coöperatie tegelijkertijd gebruik, economische én democratische participatie gebaseerd op duidelijke en transparante informatie inhoudt, is de unique selling proposition van een coöperatie als het op loyauteit van haar gebruikers aankomt. Loyauteit die in de hedendaagse competitieve context een centrale kritische succesfactor is voor een economische organisatie. Voor deze e-note liet Caroline Gijselinckx zich inspireren door de presentatie die Daniël Côté (professor strategisch beleid aan de HEC Montréal, Québec, Canada) gaf tijdens het Cera Symposium van 4 december 2008.


Bijkomende informatie

E-note 7 - Caroline Gijselinckx (2009)

Downloads

Download hier de PDF (NL).